تاریخچه کوره های تونلی آجر

یکی از مهمترین مباحث در خصوص صنعت آجر ساختمانی بخش کوره و افزایش راندمان آنها میباشد . در ابتدا پخت آجرهای ساختمانی در کوره های سنتی ساخته شده با خشت و گل و مدت زمان های بسیار طولانی انجام می گرفت و پس از آن با شکل گیری کوره های هوفمن در قرن ۱۸تحول بزرگی در صنعت آجر ساختمانی ایجاد نمود و گامی در جهت مدرن نمودن این صنعتی برداشته شد . پس از آن با توجه به افزایش هزینه های پرسنلی و سوخت تمایل به استفاده از کوره های تونلی به جای کوره های هوفمن افزایش یافت . کوره های تونلی نسبت به کوره های هوفمن در حدود ۴۰% کاهش مصرف سوخت داشته و قابلیت انطباق مناسبی با دستگاه  و ربات های آجر چینی دارند و همین دلیل شاهد افزایش استفاده از این کوره ها در صنعت آجر ساختمانی هستیم

مدل یک کوره هوفمن فرانسوی

اولین کوره تونلی دنیا در سال ۱۷۵۱ میلادی توسط شخصی به نام وینسنز ساخته شد ، اما تا پایان جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار نگرفت . بعد از جنگ جهانی دوم به کار گیری کوره های تونلی برای پخت آجر و اغلب محصولات صنعت سرامیک  مورد استقبال عمومی قرار گرفت. ضمنا اولین کوره هوفمن نیز توسط هوفمان در سال ۱۸۵۶ در دنیا ساخته شد.
اولین کوره های تونلی وارداتی برای پخت آجر  : از کشور آلمان ، حوالی سال ۱۳۵۳ شمسی وارد ایران شدند و در سال ۱۳۵۵ مورد بهره برداری قرار گرفتند و این روند تا سال ۱۳۹۴ ( به مدت ۴۰ سال ) به ۲۰ دستگاه کوره تونلی اروپایی و ۲ دستگاه کوره تونلی از چین و ترکیه ادامه یافته است . ظرفیت کوره های وارداتی از ۲۵۰ تا ۴۰۰ تن در روز محصول بوده ، البته یک مورد از فرانسه در چند سال اخیر نصب شده که ظرفیت ۸۰۰ تن در روز مطرح شده که بایستی آخرین وضعیت و کارکرد آن را ارزیابی کرد.
کوره های وارداتی که عمدتا اروپایی و بیشتر آلمانی هستند تحت نام شرکت های چون :  Thyssen ، OFU ، Lingl      Burton  ، Keller ، Sabo ،  Ceric و غیره در ایران نصب و راه اندازی شده است ظرف ۴۰ سال ( از ۱۳۵۴ تا ۱۳۹۴ ) کوره های تونلی وارداتی سهم اندکی ( معادل ۵% ) در تولید آجر را داشته اند .
شرکت های دارنده کوره های تونل وارد شده از خارج عبارتند از:  در تهران ( آجر سفید ، اردیب و تکنو)  در اصفهان ( دوشین ، تام مریخی پور ، آجر کوثر ، آجر ساحل۱ ، آجرماشینی اصفهان فتاحی  ) شمال کشور ( گرگان زمین ، مرجانکار ، سفال طبرستان ، آجر گلستان ) یزد ( یزد سفالین ) بویین زهرا ( آجرسا ) خوی ( آجر سفال گرگین ) تبریز ( آجر سفال تبریز ) و کوره درحال نصب آزاد شهر (قابوس آجر)  

اولین کوره تونلی ساخت ایران برای پخت آجر: در سال ۱۳۷۰ اولین کوره تونلی ساخت داخل  90 متری به همراه یک خشک کن تونلی ۹۰ متری و ۱۵۰ دستگاه واگن با مصالح نسوز و تجهیزات ایرانی ، برای تولید روزانه ۱۴۰٫۰۰۰ قالب آجر کارتنی (نمای پرسی) ظرف مدت ۸ ماه در اصفهان ، منطقه سگزی ، درکارخانه آجر فرخان  ، طراحی ، ساخت ، نصب و راه اندازی شد و در مدت ۲۴ سال هنوز گزارش ریزش سقف و تعمیرات سقف گزارش نشده و جمعا ۳ تا ۴ بار تعمیرات در منطقه راپید کولینگ صورت گرفته ، طولانی ترین رکورد روشن بودن این کوره ۷ سال مداوم گزارش شده است . نیاز به زمان بود تا توانایی سازندگان داخلی برای صاحبان صنایع قطعی شود که به سازندگان داخلی هم می توان اعتماد کرد .

ظرفیت های نصب شده کوره تونلی آجر ساخت ایران تا پایان سال ۱۳۹۳ : با توجه به اعتمادی که صاحبان صنایع به سازندگان کوره های تونلی پیدا کردند ظرف ۲۴ سال گذشته جمعا ۱۵ واحد تولیدی از ظرفیت های ۱۰۰ تن در روز تا۳۵۰ تن تا پایان سال ۱۳۹۳ رسیده و می توان ادعا کرد ۲% تولید صنعت آجر متعلق به ساخت داخل بوده ، اتفاق جالبی که در سال ۱۳۹۴ افتاده ،  حداقل ۸ واحد ۴۰۰ تن در روز در مرحله راه اندازی ، اتمام نصب ، اجرای فونداسیون کوره  و عقد قرار داد هستند که تمامی این موارد تا نیمه سال ۱۳۹۵ به اتمام میرسد . که معادل ۲% تولید صنعت آجر می باشد .

شرکت هایی دارنده کوره های تونلی ساخت ایران عبارتند از:  اصفهان (آجر فرخان ، تینا سفال ، نماچین ، آجر کوثر ، آجر حسینی ، آجر عرفانی ، آ جر مهدیه ) میبد ( آجرخوشرنگ میبد ) بیرجند ( آجر فلاحی) شاهرود (آقای فرومدی )  که با ظرفیت ۱۰۰ تا ۳۵۰ تن در حال کار می باشند.

کوره های در حال ساخت داخلی با ظرفیت ۴۰۰ تن عبارتند از : مشهد (آجر گل سفالین طلایی ) اصفهان ( آجر شال باف ،آجر هادیان ، آجر عرب ، آجر محبوبی ، آجر محمد فتاحی ، آجر علی فتاحی)

کوره تونلی


مطالب مرتبط:

مقاله مقایسه کارکرد کوره های تونلی در صنعت آجر

کوره تونلی پخت آجر