Views: 10
آجر از قدیمیترین مصالح ساختمانی می باشد که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستانشناسان به ده هزار سال پیش میرسد. در ایران بقایای کورههای سفالپزی و آجرپزی در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد میرسد پیدا شده هست . همچنین نشانههایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در آن کشور می باشد .
واژه آجر بابلی نام خشتهایی بوده که بر روی آنها منشورها، قوانین و نظایر آنها را مینوشتند. کورههای آجرپزی ابتدایی بیگمان از مکانهایی تشکیل میشده که در آن لایههای هیزم و خشت متناوبا روی هم چیده میشده هست .ریشه واژه آجر که در فارسی آجور و آگور هم میگویند نامعلوم هست . در زبان اکدی به صورت agurru، در آرامی به صورت اَگّور، در عربی به صورت آجر، و در ارمنی باستان به صورت آگور ثبت شده می باشد .
دست کم ۵۰۰۰ سال می باشد که آجر ساخته شده از خاک رس به کار میرود. گویا اول بار، آن را برای ساختن شهرهایی در بینالنهرین و درهٔ سند در پاکستان به کار بردند. در ابتدا، برای درست کردن آجر، مردم گل رس و کاه را، با لگد کردن آنها، مخلوط میکردند. آنگاه، مخلوط آماده شده را در قالبهای مستطیلی میریختند و در آفتاب میپختند. آجری که در آفتاب پخته شده بود نمیتوانست بدون کاه خودش را نگه دارد. سرانجام، مردم بابل، آشور و مصر باستان دریافتند که با گداختن رس تنها آجرهایی به دست میآید که محکم تر و در برابر هوا مقاومتر می باشد .
آجر دستی (فشاری) هفت هزار سال می باشد که با دستان هنرمند قشر زحمتکش شکل گرفته و مستحکم کننده و زیبا ساز کاخها، عبادتگاهها، مدرسهها، مسجدها و ساختمانها بوده هست اما امروزه این صنعت دستی هزاران ساله آخرین نفسهای خود را میکشد در توسعه شهری تهران از کورههای آجر دستی حوالی میدان شوش، جاده ری قدیم و هاشمآباد هیچ اثری به جای نمانده هست اما درمحمود آباد هنوز تعداد ۳۰ میل دودکش آجری از کورههای آجردستی که طول بعضی از آنها تا ۳۰۰ متر میرسد و از سال ۱۳۵۶ برای همیشه خاموش شدهاند هنوز پابرجا هست . در اوایل جنگ ایران و عراق هواپیماهای عراق چندبار به جای پالایشگاه تهران این دودکشها را هدف قرار دادند. قبل از برقی شدن این کورهها میلههای آجری مرتفع کار تهویه و دودکش را انجام میدادند. تهران با ساختمانهای قدیمی و آثار تاریخی خود هم هویتی سنتی وهم بسیار مدرن دارد؛ شمسالعماره و دارالفنون، کاخ موزهها، مسجدهای تاریخی، ساختمانهای آجری منطقه حسنآباد، سردر باغ ملی، موزه ارتباطات و پست، ساختمان بانک صادرات، ساختمانهای آجری سبک ساسانی/هخامنشی موزه ایران باستان و وزارت خارجه، ساختمان ثبت و اسناد، مدارس قدیمی، گنبد چهارسوق و بازار بزرگ، بازارچهها، کاروانسراها و ساختمان بسیاری از خانهها و مغازهها در بخشهای قدیمی شهر تهران؛ زیبایی و هویت خودرا مدیون همین آجرها هستند.
آشنایی با آجر و مواد اولیه آن
آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما به دست میآید. خاک آجر مخلوطی می باشد از خاک رس، ماسه، فلدسپات، سنگ آهک، سولفاتها، سولفورها، فسفاتها، کانیهای آهن، منگنز، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مواد آلی و…
انواع کورههای آجرپزی
پس از خشک شدن خشتها را در کوره میچینند. طرز چیدن آنها طوری می باشد که بین آنها فاصله وجود دارد تا گازهای داغ و شعله بتواند از لای آنها عبور کند. کورههای آجرپزی سه نوع هستند: کوره تنورهای، هوفمان و تونلی قابل ذکر می باشد که کورههای تونلی مدرنترین کورههای آجرپزی میباشند که در آنها سرامیکهای ممتاز و صنعتی نیز میپزند.
ویژگیهای آجر
آجر خوب باید در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ بدهد. صدای زنگ نشانه سلامت توپری، مقاومت و کمی میزان جذب آب آن می باشد . آجر خوب باید در آتشسوزی مقاومت کند و خمیری و آب نشود. رنگ آجر خوب باید یکنواخت و سطح آن بدون حفره باشد. سختی آجر باید به اندازهای باشد که با ناخن خط نیفتد.
طبقهبندی از لحاظ جنس
آجرهای فشاری: دلیل نامگذاری این نوع آجر این می باشد که در ابتدای تولید این نوع آجر، خشت آن با دست زده میشد و با فشار دستی کارگران خشت زن گوشههای قالب به وسیله گل مخصوص پر میگردید. ابعاد این نوع آجر ۵×۱۰×۲۰ و یا ۵/۵×۱۱×۲۲ سانتیمتر می باشد . این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گرهچینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب می باشد .
آجرهای ماشینی: آجر ماشینی یا آجر سوراخدار که بر روی سطح بزرگتر آن ۸ یا ۱۰ سوراخ به قطر ۱/۵ تا ۲ سانتیمتر وجود دارد و در بازار ایران به آجرهای هشت یا ده سوراخه ماشینی معروف می باشد . در استاندارد شماره ۷ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این سوراخها باید تمام ضخامت آجر را طی نموده و سطح مقطع مجموع سوراخها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگتر آجر باشد و فاصله سوراخها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخها از یکدیگر در هر بعد آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول همان بعد باشد. علت وجود این سوراخها این می باشد که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود. در ساخت دیوارهای حمال به دلیل اینکه میتوان به وسیله سوراخهای موجود در سطح آجر آنرا با میلگرد، مسلح کرد از این نوع آجر استفاده میشود. دیوار آجری مسلح برای مقابله با نیروی زلزله ساخته میشود. جنس این نوع آجرها نسبت به آجرهای فشاری بسیار ترد و شکننده بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر می باشد . این آجرها به علت ترد بودن قابل تیشهداری نیستند و همچنین بهدلیل اینکه خاصیت مکندگی زیادی ندارند و نمیتوانند به خوبی به ملات بچسبند در طاق ضربی استفاده نمیشوند. ابعاد این نوع آجر ۵/۵×۱۱×۲۲ سانتیمتر میباشد. اضلاع این نوع آجر گونیاتر بوده و دارای سطوح صافتری نسبت به آجرهای فشاری میباشند.
تاریخچه پیدایش آجر در آثار ایران
پیشینه و ساخت آجر به دوران باستان میرسد و به موجب مدارک موجود پیدایش و مصرف آجر پیش از تاریخ و هزاران سال قبل از آن بوده می باشد . در ادوار باستان در کناره رودهای دجله و فرات و پس از طغیان آنها مقدار زیادی گل و لای بر سطح زمین رسوب میکرد. این رسوبات که دارای چسبندگی خاص بودند و پس از اینکه در اثر تابش خورشید آب گل و لای آنها تبخیر میشد ترکهایی به وجود میآمد که لای خشک به صورت مکعبهای نامنظم درمیآمد به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینهای در آن روزگار مصرف میشد. قابل توجه میباشد که اجاقهای چادرنشینهایی که در کنار رودها به کار گله داری مشغول بودهاند در اثر نفوذ آتش سخت شده که در واقع این پدیده سبب پیدایش نحوه پخت و در نتیجه آجر گردیده هست . در سالهای بعد همزمان در ساخت برج بابل خشت زدن و پختن آجر به وسیلهٔ بابلیها ابداع شد و به همین دلیل نام آجر که یک واژه بابلی هست در اغلب زبانها به همین نام مشهور شده هست . پس از این مرحله به وسیله کلدانیها پخت آجر به تکامل رسید و با پیدایش آجر تحولی در ساختمان بناها که تا آن روزگار خشتی و گلی بودند به وجود آمد. در نتیجه این امر سبب آغاز بناهای مستحکم و آجری گردید. آجرهای اولیه بدون قالب و نظیر بالش ساخته میشده هست .
هنر آجرکاری دوره سلجوقی
در دوره ارزشمند معماری سلجوقی از آجر به عنوان مصالح اصلی برای کلیه بناهایی چون کاروانسراها، آب انبارها، بناهای شاهی، بناهای عمومی، مساجد، برج مقبرهها، میل مقبرهها، میلهای بلند مساجد و مواردی دیگر سبب اسکلت سازی اصولی آنها شده و ضمنا برای نماسازی نیز از آجر به شکل آمود (پوشش جدا از اسکلت) و یا پیوند و ترکیب با استخوان بندی بنا عظمتی از حسن سلیقه و خلاقیت در هنر آجرکاری به وجود آمده هست . به طوری که در آثار پراکنده و فراوان کشور در این دوره شاهد هنرآفرینیهای بسیار شگرف در هنر آجرکاری میباشیم. تا جایی که در دو برج خرقان قزوین بیش از سی نوع آجرکاری همراه با طاق نماسازیهای بسیار زیبا و خطهای آجری کوفی برجسته و در مسجد جامع اصفهان نزدیک به ۳۷۵ طاق پوش در انواع گوناگون که قسمت اعظم آن از دوره سلجوقی می باشد . در این دوره ارزشمند معماری شاهد به وجود آمدن زیباترین نقوش در انواع گل چینهای آجری، گره آجری، خطهای کوفی آجری برگردونه میلهای بلند مساجدی چون میل مسجد دامغان با ۲۶متر ارتفاع، میل منار چند وجهی مسجد نائین با حدود ۳۰متر ارتفاع و میل منار ساربان با۴۸متر ارتفاع و بالاخره میل بی همتای مسجد علی که قبلا میل مسجد سنجریه بوده هست با ارتفاعی حدود ۵۲ متر بوده که بعدها بر اثر زلزله قسمتی از سر آن فروریخته و امروزه حدود ۴۲متر ارتفاع دارد
لینک های مرتبط :